Cenușăreasa, de Felix Alexa, adaptare după Frații Grimm

Ori de câte ori ajung la Teatrul Țăndărică, am sentimentul că intru în starea de visare încă dinainte de spectacol. E „vina” copiilor, cred eu. E multă voie bună în jur, la care poți să asiști ca spectator fără să simți minutele cum se scurg. Nu ai nevoie să stai pe telefon până ce începe spectacolul, nu e nici urmă de încruntare pe frunte. Toată lumea pare deconectată de la virtual și foarte prezentă în realitate, lucru pe care îl surprind din ce în ce mai rar în zilele noastre. Și, ca prin magie odată cu luminile, zumzetele și foielile se opresc. Începe spectacolul, suntem ochi și urechi.

Povestea Cenușăresei fraților Grimm este printre primele pe care le auzim povestite de către părinți în copilărie, înainte de culcare, printre primele desene animate vizionate, printre primele filme urmărite. De altfel, nu am uitat nici acum plot-ul poveștii fetei rămase pe lume doar cu tatăl ei, a cărei mamă vitregă o tratează ca pe o servitoare, a căror surori vitrege o batjocoresc, dar care ajunge să trăiască fericită, până la adânci bătrâneți alături de prințul ei.

În spectacolul de la Țăndărică, Felix Alexa adaptează povestea Cenușăresei vremurilor noastre, o actualizează, îi dă un plus de verosimil. Astfel, singurul personaj autentic este Cenușăreasa, pentru care regizorul optează să fie interpretat de către o actriță. Toate celelalte personaje sunt jucate cu ajutorul păpușilor. Tatăl fetei, om blând și naiv – un intelectual, noua lui soție ce se vrea a fi o doamnă respectabilă, fata cea mare a mamei de-a doua a Cenușăresei, grasă, dar frumoasă, mezina, slabă și fițoasă, sunt tipologii pe care le recunoști de la prima vedere. Sunt foarte reușite caricaturile lor, precum și replicile acestora. Sunt menite să stârnească râsul, dar și să te pună pe gânduri prin grotescul lor.

E plin de glamour în casa cea nouă a Cenușăresei, se poartă tocuri cui și haine roz-bombon ori cu animal print. Ultimul răcnet în materie de pet este și acela bifat: două mâțe marca sphynx se unduiesc prin toată casa. În timp ce surorile sale vitrege nu se despart de ciocolată ori telefonul mobil supraîncărcat cu selfie-uri, Cenușăreasa alege să rămână ea însăși, modestă, veritabilă, umană. În loc de zâna cea bună, facem cunoștință cu un șoricel-astronaut, coborât dintr-un dovleac zburător – pentru că, nu-i așa, generația de millenials este dominată de producții SF și tehnologie avansată. Foarte simpatică replica preluată de la Neil Armstrong: un pas mic pentru șoricel, un salt urias pentru Cenușăreasa.

De cealaltă parte, la castelul prințului, regăsim un burghez în loc de rege, alături de un prinț cu titulatura imprimată pe tricou și un bulldog pe post de guard, al cărui frac este plin de trimiteri către rețelele sociale. Practic, acest pe vremuri narator este acum înlocuit de gmail, twitter, telefon, Facebook ș.a.md.

Olga Ioana Bela, Liliana Gavrilescu, Daniel Stanciu, Gabriel Apostol, Simina Constantin, Dan Codreanu, Florin Mititelu, Ana Maria Bălescu au creat un univers în care fabulosul și realul s-au îmbinat atât de firesc, în care comedia moralizatoare și-a făcut treaba foarte bine, în care binele și răul au fost percepute corect inclusiv de către copii. Pentru că, până la urmă, teatrul este educativ, iar reacția publicului tânăr este foarte importantă. Aici, cei mici au făcut front comun cu binele și au dezaprobat răul, așadar misiunea Cenușăresei lui Felix Adela a fost una cu succes, iar biruința iubirii în fața răului a smuls ropote de aplauze care au durat minute în șir.

Plăcerea mea vinovată a fost Dan Codreanu, care a interpretat una dintre surori, iar momentul preferat a fost cel de coregrafie de dans irlandez. Prințul a părut să prindă viață atunci, sincronizându-se uluitor cu Cenușăreasa.

Așa cum ne-a spus și un băiețel care ne-a întâmpinat în ușa teatrului Țăndărică, a venit multă lume la premieră. Merită 50 de minute din timpul nostru. Acordați-i-le.

 

Trailer:

 

Scenariu de Felix Alexa
Regia: Felix Alexa
Scenografia: Marian Sandu și Oriana Pelladi
Light design și ilustrație muzicală: Felix Alexa
Coregrafie dans irlandez: Mara Cernat
Foto: Andrei Roșianu
Distribuție: Olga Ioana Bela, Liliana Gavrilescu, Daniel Stanciu, Gabriel Apostol, Simina Constantin, Dan Codreanu, Florin Mititelu, Ana Maria Bălescu

 

Dă mai departe
avatar